.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آمادگي جايگاه ها براي عرضه بنزين 3 نرخي

سامانه پرداخت بهاي بنزين به صورت 3 نرخي در تمامي جايگاهها نصب و راه اندازي شده كه همزمان با افزايش ابطال كارتهاي سوخت غير مجاز، احتمال حذف نظام سهميه بندي و تعيين دو نرخ جديد براي بنزين نيمه يارانه اي و آزاد قوت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با نزديك شدن به زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و آزاد سازي يارانه حاملهاي انرژي، توسعه زيرساختهاي اجراي اين طرح در سطح 31 استان ايران در حال تكميل است.
از سوي ديگر با توجه به نقش برجسته بنزين در اقتصاد خانوار به عنوان يكي از استراتژيك ترين كالاهاي مصرفي كشور، آزادسازي يارانه اين فرآورده پر طرفدار نفتي با حساسيت بيشتري توسط جامعه مصرف و دولتمردان دنبال شود.

پيگيري هاي خبرنگار مهر از وزارت نفت حاكي از تكميل پروژه نصب و راه اندازي سامانه پرداخت بهاي بنزين به صورت سه نرخي در بيش از دو هزار و 100 جايگاه بنزين در سراسر كشور است.

بر اين اساس با اجراي طرح سوختگيري بنزين آزاد با كارت هوشمند از ابتداي خرداد ماه و تعيين سهميه ماهانه 500 ليتر براي خودروهاي شخصي، فاز سوم اين طرح با نصب سامانه اي جديد، امكان عرضه بنزين با نرخ سوم را در جايگاههاي سراسر كشور فراهم كرده است.

طراحي اين سامانه به گونه اي انجام شده است كه براي استفاده از بنزين با نرخ دوم و سوم ابتدا بايد سهميه بنزين يارانه اي كارتهاي هوشمند سوخت به پايان برسد و پس از پايان اين سهميه بنزين يارانه اي امكان سوخت گيري بنزين با نرخ دوم و سوم با كارت هوشمند فراهم مي شود.

كيف الكترونيكي بنزين هم يكي ديگر از طرحهايي كه همزمان با نزديك شدن به زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در سطح مجاري هاي عرضه سوخت كشور به طور كامل نصب و راه اندازي شده است.

با توجه به احتمال افزايش قيمت بنزين، ساير فرآورده هاي نفتي و سي.ان.جي با فعال سازي كيف الكترونيكي در كارتهاي هوشمند سوخت امكان پرداخت وجه حاملهاي انرژي از طريق سامانه شبكه شتاب بانكي در جايگاهها فراهم خواهد شد.

بر اساس اعلام مسئولان امكان شارژ تا سقف يك ميليون تومان اعتبار در كارتهاي هوشمند سوخت به عنوان كيف الكترونيكي سوخت وجود دارد كه شارژ و پرداخت الكترونيكي قيمت سوخت مشمول هيچگونه كارمزدي توسط بانك عامل نخواهد شد.

ابطال كارتهاي سوخت مصرف بنزين را كاهش داد

به گزارش مهر، از ابتداي سالجاري تاكنون نزديك به نيم ميليون كارت هوشمند سوخت خودروهاي شخصي و غير شخصي غير مجاز از چرخه سامانه هوشمند سوخت خارج شده است اين در حالي است كه بر اساس اعلام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور احتمال ابطال كارت هوشمند سوخت برخي از خودروهاي عمومي هم در هفته هاي آينده وجود دارد.

از سوي ديگر متوسط مصرف بنزين ايران هم در 266 روز نخست سالجاري به حدود 63 ميليون ليتر در روز رسيده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيش از سه ميليون ليتر كاهش يافته است.

اين در حالي است كه در سومين ماه فصل پاييز امسال و به دنبال تعيين ماهانه سهميه بنزين خودروها متوسط مصرف بنزين يارانه اي با كاهشي هفت ميليون ليتري نسبت به متوسط سالانه به كمتر از 60 ميليون ليتر در روز رسيده است.

همزمان با كاهش مصرف بنزين يارانه اي، از ابتداي سالجاري متوسط فروش بنزين آزاد ( بنزين 400 توماني) با افزايشي چهار برابري به بيش از 12 ميليون ليتر رسيده است كه پيش بيني مي شود در صورت ادامه وضعيت موجود ميانگين فروش بنزين آزاد به 20 ميليون ليتر هم برسد.

مذاكره براي تعيين نرخ سوم بنزين و احتمال حذف سهميه بندي

در حال حاضر تعيين نرخ جديد و نحوه عرضه براي بنزين پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به كلافي سردرگم تبديل شده است كه عدم اطلاع رساني شفاف از سوي دولتمردان منجر به افزايش گمانه زني ها و طرح سناريوهاي قيمتي و غير قيمتي در اين زمينه شده است.

در شرايط فعلي امكان عرضه همزمان بنزين معمولي و سوپر به صورت دو نرخي در جايگاهها وجود دارد به طوريكه قيمت هر ليتر بنزين يارانه اي 100 تومان، بنزين سوپر يارانه اي 150 تومان، بنزين نيمه يارانه اي 400 تومان، بنزين نيمه يارانه اي سوپر 550 تومان است.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت نفت با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، موجودي بنزين ذخيره سازي شده در كارتهاي هوشمند سوخت با نرخهاي يارانه اي فعلي 100 و 150 تومان عرضه مي شود.

به عبارت ديگر اين امكان وجود دارد كه با آزاد سازي يارانه بنزين و حذف نظام سهميه بندي، نرخ اول براي عرضه بنزين ذخيره سازي شده در كارتها با قيمتهاي فعلي اختصاص يابد و سپس دو نرخ جديد براي عرضه بنزين نيمه يارانه اي و آزاد توسط دولت تعيين شود.

با توجه به استقبال از خريد بنزين نيمه يارانه اي در دو سال گذشته، بنزين 400 توماني محتمل ترين گزينه براي تعيين نرخ دو بنزين توسط دولت بوده كه اين نرخ دوم هم تاكنون توسط هيچيك از اعضاي كابينه تكذيب نشده است.

از سوي ديگر هم اكنون بررسي و رايزني ها براي تعيين نرخ سوم بنزين در بين دولتمردان و مسئولان مختلف در حال انجام است كه به نظر مي رسد توافق نهايي در بين دولتمردان براي تعيين اين نرخ مراحل پاياني خود را پشت سر مي گذارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.072 seconds.